مجله ی زیبایی و سلامتی

  • ۰
  • ۰

در ده های گذشته صنعت گردشگری در ایران به ویژه شهرهای ساحلی و مذهبی پیشرفت چشمگیری داشته و ایران را تبدیل به یک مقصد ایده آل برای گردشگران خارجی کرده است. همچنین تعداد زیادی از شهروندان خارجی به دلیل موقعیت های کم شغلی در کشورشان مجبور به مهاجرت به ایران شده اند. در این نوشته قصد داریم تا بررسی کنیم که این اشخاص تحت چه شرایطی می توانند اقدام به خرید ملک در ایران بنمایند.

اتباع خارجی چه کسانی هستند

اتباع خارجی را می توان به دو دسته مقیم و غیر مقیم تقسیم نمود. اشخاص مقیم عبارتند از اشخاصی که در خاک ایران اقامت دائمی دارند مانند کارگران مهاجر، کارمندان کنسولی، معلمین و .... . دسته دیگری از این اشخاص غیر مقیم می باشند که اقامت دائمی در ایران نداشته و معمولا برای دوره کوتاهی به ایران سفر می کنند. براساس مقررات کشور ما، اشخاص نامبرده جز در موارد استثنایی حق برخورداری از همه حقوق خصوصی را دارند.

استثنائات قانونی حقوق اتباع بیگانه

ماده 961 قانون مدنی سه دسته از حقوق را تنها مختص به اتباع ایرانی می داند که عبارتند از :

1. حقوقی که قانون آن را مختص اتباع ایرانی می داند ( تملک زمین های زراعی)

2. موارد مربوط به احوال شخصیه ( ارث، وصیت و ...)

3. در مورد حقوق مخصوصه که صرفا از نقطه نظر جامعه ایرانی ایجاد شده باشد

بنابراین اصل بر این است که افراد بیگانه حق تمتع از حقوق خصوصی ایران را داشته باشند، لیکن در این میان مواردی وجود دارد که منحصر به اشخاص ایرانی می باشد. لازم به ذکر است در خصوص حق تمتع توسط اشخاص نامبرده قانونگذار قائل به شرط نشده است و جز موارد مندرج در ماده 961 اتباع بیگانه حق تمتع از حقوق مدنی را خواهند داشت.

آیا اتباع خارجی حق خرید ملک در ایران را دارند؟

قوانین مرتبط با خرید ملک توسط اتباع خارجی

براساس آیین نامه استملاک 1328 هیئت وزیران باید میان اتباع خارجه تفکیک قائل شویم. تنها اتباع بیگانه ای که دارای اقامت دائمی در ایران می باشند بعد از کسب شرایط لازم اجازه خرید املاک برای سکونت و کسب و کار را دارند. وزارت خارجه  در سال  1374 اقدام به تصویب آیین نامه چگونگی تملک اموال غیر منقول توسط اتباع خارجی غیر مقیم نمود که در سال 1378 توسط دیوان عدالت اداری ابطال گردید. دیوان این رای را در راستای جلوگیری از سلطه بیگانگان بر اقتصاد و منابع طبیعی ایران صادر گردیده است.

شرایط خرید ملک توسط اتباع خارجی

با توجه به موارد ذکر شده در قوانین مربوطه اشخاص خارجی حق تملک زمین های زراعی را نخواهند داشت، با این حال این قانون در خصوص ملک مسکونی و محل کسب و کار این استثنا را قائل نشده است لیکن باتوجه به ماده 8 قانون مدنی این ملک تابع قوانین و مقررات ایران خواهد بود. همچنین ماده 966 قانون مدنی مقرر می دارد مالکیت هر مال منقول یا غیرمنقولی تابع قوانین آن کشوری است که مال در آن قرار دارد. بنابراین هر تبعه خارجی که در ایران اقامت دائمی داشته باشد حق دارد یک ملک را به عنوان محل زندگی  یا مکانی برای کسب وکارصاحب شود.

خلاصه

اتباع خارجی  مقیم تحت شرایطی حق خرید ملک برای زندگی و کسب و کار را دارند که باید حتما به این  موضوع توجه کرد که این مالکیت نباید با قانون اساسی و قانون مدنی ناسازگار باشد.

در اپلیکیشن شهرداد می توانید پاسخ انواع سوالات حقوقی خود را بیابید.

http://shahrdaad.ir/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی