مجله ی زیبایی و سلامتی

  • ۰
  • ۰

زمانی که یک ملک یا هر نوع مال غیر منقول در اختیار کسی باشد و او تسلط و استیلای کامل بر آن مال داشته باشد، اصل بر این است که او مالک آن است. مگر آنکه خلاف این موضوع ثابت شود. پس هیچکس نمی تواند با ادعای مالکیت به مالی که در تصرف شخصی دیگر است، با زور یا حیله و بدون رضایت شخصی مالک آن مال را تصرف کند. به این عمل تصرف عدوانی گفته می شود. تصرف عدوانی به دو صورت کیفری و حقوقی قابل پیگیری است که این دو روش در ادامه شرح داده می شود.

تصرف عدوانی

انواع دعاوی تصرف عدوانی

بر اساس ماده 158 قانون آیین دادرسی، تصرف عدوانی به این معناست که شخصی بدون رضایت شخص اول، مال غیرمنقول او را تصرف کرده و از آن بهره برداری کند. شخص اول می تواند از مرجع قانونی درخواست کند که مال را به او برگردانده و اعاده تصرف نماید. این درخواست را می توان از طریق دادگاه حقوقی یا کیفری انجام داد.

دعوای تصرف عدوانی حقوقی

در صورتی که مال غیرمنقول شما توسط شخصی تصرف شده، از طریق دعوای حقوقی می توانید مال خود را از تصرف متصرف دربیاورید. در این دعوا نیاز ندارید مالکیت خود را اثبات کنید.

دعوای تصرف عدوانی کیفری

در صورتی که بخواهید متصرف عدوانی را مجازات کنید می توانید شکایت کیفری تنظیم کنید. در این صورت نیاز دارید مالکیت خود را به اثبات برسانید.

دعوای تصرف عدوانی چگونه رسیدگی می شود؟

با مراجعه به دادگاه های عمومی می توانید دعوای خود را اعلام کنید. نیازی نیست حتما مالک ملک باشید. اگر مستاجر باشید و صاحبخانه شما ملکی که در آن ساکن هستید را تصرف کرده باشد می توانید از او شکایت کنید. البته اقامه دعوی تصرف عدوانی شرایطی دارد که در صورت وجود این شرایط می توان دعوی تنظیم کرد.

شرایط دعوی تصرف عدوانی

سابقه تصرف خواهان

یکی از اصلی ترین شروط رسیدگی به دادخواست این است که فردی که شکایت کرده پیش از این ملک مورد اختلاف را برای مدتی تحت تصرف داشته و از آن استفاده کرده باشد و برای اثبات آن ادله کافی داشته باشد. همچنین این تصرف باید مدتی ادامه داشته باشد تا بتوان این تصرف را مسبوق به سابقه دانست.

عدم سبق تصرف خوانده

نکته بسیار مهم این است که خوانده یا کسی که از او شکایت شده نباید پیش از خواهان تصرفی در مال داشته باشد وگرنه نمی توان علیه او حکم داد. تنها در صورتی می توان علیه خوانده حکم داد که تصرف او بعد از خواهان بوده باشد و خوانده پیش از خواهان سابقه تصرف بر ملک را نداشته باشد.

تصرف عدوانی

عدوانی بودن تصرف

شرط مهم تصرف عدوانی این است که تصرف به زور و بدون رضایت متصرف قبلی انجام شده باشد.

غیرمنقول بودن مال مورد تصرف

تصرف عدوانی و قوانین مربوط به آن به طور خاص درباره اموال غیرمنقول است و این دعوی شامل اموال منقول مانند کالا و خودرو نمی شود.

نتیجه گیری

دعوای تصرف عدوانی برای اموال غیرمنقول که به زور توسط شخصی دیگر تصرف شده اند انجام می گیرد. برای دانستن موضوعات بیشتر درباره دعاوی ملکی می توانید به وبسایت شهرداد مراجعه کنید.

  • ۹۹/۱۱/۲۷
  • th beauty

تصرف عدوانی

شهرداد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی